Rudolf Diesel – Inventatorul motorului diesel.
Motor care i-a purtat numele și misterul dispariției sale
Începuturile carierei
Rudolf Diesel și-a început cariera în domeniul sistemelor de refrigerare și al instalațiilor pentru producerea gheții. În anii 1890, și-a extins activitatea și în alte domenii, lucrând în special cu motoare cu aburi. Încercările sale timpurii de a construi un motor pe bază de vapori de amoniac s-au soldat cu un eșec grav – motorul a explodat în timpul testării, rănindu-l grav. Diesel a petrecut luni întregi în spital pentru a se recupera.
Nașterea motorului diesel
După acest incident, s-a dedicat dezvoltării unui motor termic mai eficient, care să înlocuiască atât motoarele cu abur, cât și cele cu combustie internă convențională. În 1897, după ani de cercetări, Diesel a reușit să creeze cu succes primul motor diesel – un prototip revoluționar care se află astăzi expus la Muzeul Tehnic German din München.
Deși a obținut brevete pentru invenția sa în mai multe țări, inclusiv în Germania și Statele Unite, Diesel nu a trăit suficient pentru a asista la ascensiunea globală a motorului diesel.
Dispariția și moartea lui Rudolf Diesel
În seara zilei de 29 septembrie 1913, Diesel s-a îmbarcat pe vasul cu aburi Dresden, într-o călătorie de la Anvers (Belgia) spre Harwich (Anglia), unde urma să participe la o reuniune a companiei Consolidated Diesel Manufacturing. A luat cina și s-a retras în cabina sa în jurul orei 22:00, anunțând că dorește să fie trezit la ora 6:15 dimineața. Nu a mai fost văzut niciodată în viață.
A doua zi dimineață, cabina sa era neatinsă: patul era făcut, cămașa de noapte era așezată pe pat, iar ceasul se afla pe noptieră. Pălăria și paltonul său au fost găsite pliate sub balustrada punții, ceea ce a dus la presupunerea că s-ar fi aruncat în mare.
La zece zile după dispariție, echipajul unei nave olandeze, Coertsen, a găsit un cadavru plutind în Marea Nordului, în apropiere de Norvegia. Din cauza stării avansate de descompunere, identificarea nu a fost posibilă, dar obiectele personale găsite asupra sa – o trusă medicală, un portofel, un card de identitate, un briceag și o pereche de ochelari – au fost recunoscute de fiul său, Eugen Diesel, pe 13 octombrie.
Un alt raport din 11 octombrie sugera că un barcagiu găsise trupul lui Diesel în apropierea gurii de vărsare a râului Scheldt, dar acesta ar fi fost aruncat înapoi în apă din cauza vremii nefavorabile.
Ipoteze privind moartea lui Diesel
Moartea lui Rudolf Diesel a rămas neelucidată, generând multiple teorii:
Sinucidere: Cea mai frecventă ipoteză este că Diesel s-a sinucis din cauza problemelor financiare și de sănătate. După moartea sa, s-a descoperit că avea datorii semnificative și făcuse investiții proaste.
Asasinat: Alții cred că ar fi fost ucis din motive politice sau economice. Se vehiculează că a fost împiedicat să vândă brevetul motorului diesel britanicilor sau că marile trusturi petroliere au dorit să-l oprească.
Conspirații industriale: Dispariția sa în momentul în care motoarele diesel începeau să câștige teren, inclusiv în domeniul militar (submarinele), a alimentat speculațiile legate de interese strategice.
Oficial, moartea a fost declarată sinucidere, dar lipsa dovezilor concludente face ca acest caz să rămână învăluit în mister.
Moștenirea lăsată de Diesel
În 1912, motoarele diesel erau deja utilizate la scară largă în industrie. După al Doilea Război Mondial, acestea au fost adoptate pe scară largă pentru camioane, autobuze și echipamente grele. Invenția lui Diesel a revoluționat transportul și a contribuit semnificativ la dezvoltarea economiei globale moderne.
Dispariția sa bruscă, în ciuda reputației de inventator și om de afaceri de succes, a șocat opinia publică. A rămas în memoria colectivă atât ca geniu tehnic, cât și ca figură tragică, victimă a unei dispariții învăluite în controverse.
Canalul de Youtube
Link direct catre materialul filmat ce apare pe Youtube cu titlul:
Cum sa NU distrugi iremediabil motorul masinii tale?Ce este biela de motor si cum functioneaza ?
Înapoi la prima pagină: Tractări Auto Constanța Blog.