Mașina parcată cu roțile virate

Mașina parcată cu roțile virate

De ce nu este bine să lași mașina parcată cu roțile virate. Cum să procedezi corect

Mulți șoferi obișnuiesc să lase mașina parcată cu roțile virate, fără să știe că acest obicei aparent inofensiv poate duce, în timp, la uzura unor componente importante ale mașinii. Află de ce nu este recomandat să procedezi astfel și cum să parchezi corect pentru a evita defecte costisitoare.

De ce nu trebuie să lași mașina cu roțile virate

Atunci când mașina este parcată cu roțile bracate, o parte din greutatea automobilului apasă suplimentar pe sistemul de direcție, suspensie și anvelope. Aceste componente sunt astfel supuse unei tensiuni mai mari decât în mod normal, ceea ce duce la uzură prematură.

În timp, pot apărea următoarele probleme:

  • tocare neuniformă a anvelopelor;
  • zgomote la virare;
  • vibrații în volan;
  • dereglarea geometriei roților;
  • uzura rapidă a amortizoarelor și a articulațiilor suspensiei.

Pe lângă acestea, și jantele pot fi afectate. Dacă mașina este lăsată mult timp cu roțile virate, jantele se pot deforma, iar pe anvelope pot apărea denivelări („gălme”). În astfel de cazuri, anvelopele trebuie înlocuite, iar jantele îndreptate la un service autorizat.

Probleme la mașinile cu direcție asistată electric

Autovehiculele dotate cu direcție asistată electric pot întâmpina dificultăți la pornire atunci când sunt lăsate cu roțile virate. Motorul electric al servodirecției trebuie să depună un efort mai mare la deblocarea roților, solicitând suplimentar acumulatorul și scurtându-i durata de viață.

Ce se întâmplă dacă mașina stă parcată mai mult timp

Dacă intenționezi să lași mașina parcată o perioadă mai lungă, de exemplu câteva luni, este foarte important ca roțile să fie drepte. În caz contrar, anumite componente ale suspensiei pot ceda, iar anvelopele se pot deforma.

Chiar și în situația în care roțile sunt drepte, o perioadă lungă de staționare poate duce la aplatizarea zonei de contact dintre anvelopă și sol. Acest fenomen, numit „flat spot”, determină vibrații la rulare și impune înlocuirea cauciucurilor mai devreme decât ar fi necesar.

Pericolele parcării pe teren înclinat

Parcarea pe o porțiune înclinată solicită suplimentar suspensia și sistemul de direcție. Gravitația acționează constant asupra componentelor, iar presiunea distribuită neuniform poate provoca uzură sau chiar deformări. De aceea, este recomandat să eviți, pe cât posibil, parcarea pe pantă sau rampă.

Dacă totuși trebuie să parchezi pe un drum înclinat, folosește pene de cauciuc sau pietre pentru blocarea roților. În acest fel, chiar dacă apare o defecțiune la sistemul de frânare, mașina nu se va deplasa.

Când este permisă parcarea cu roțile virate

Există totuși situații în care este indicat să virezi roțile atunci când parchezi, dar doar ca măsură de siguranță.

  • Pe o rampă cu bordură: virează roțile spre stânga, către partea carosabilă. În cazul unei cedări a frânei de mână, mașina se va opri în bordură.
  • Pe o pantă: rotește roțile spre dreapta, către bordură. Astfel, vehiculul se va sprijini în bordură și nu va coborî la vale.

În ambele cazuri, folosirea unor pene de cauciuc rămâne cea mai sigură soluție.

Concluzie

Parcarea cu roțile virate poate părea un detaliu neimportant, dar în timp poate duce la probleme serioase: uzură accelerată a anvelopelor, deformarea jantelor și solicitarea sistemului de direcție.
Pentru a evita aceste neplăceri, lasă întotdeauna mașina cu roțile drepte, mai ales dacă urmează să stea pe loc o perioadă lungă. În situațiile de pantă sau rampă, folosește bordura sau penele de siguranță pentru a preveni deplasarea vehiculului.